HISTORIE ENDURISTAN

ŘEŠENÍ PROBLÉMU

V roce 2000 mladý pár David a Isabela z Winterthuru (Švýcarsko), snili o tom, že projedou celý svět. Chtěli vidět různé kultury, přejet Saharu a utábořit se uprostřed Australského vnitrozemí. David měl starou a dost ojetou motorku Kawasaki KMX 125 a Isabela jezdila na Hondě CM 125. Motocykly o objemu 125 ccm samozřejmě nebyly těmi pravými motorkami pro takové cestovaní, ale i přes to Isabel a David zkusili. Do Tuniska vyrazili v červenci a zamířili přímo na okraj Sahary. Byla to tvrdá lekce, zjistili, že léto není nejlepší období pro cestování přes poušť, a že existuje vhodnější oblečení pro jízdu v horkém počasí a vhodnější motocykly pro jízdu v terénu. Ale nejdůležitější lekce byla,  Nepoužívat nekvalitní zavazadla! Přestože jejich tankvaky byly od známého dodavatele, jejich nýtované popruhy se už v polovině cesty neobešly bez oprav.

Přesto si Isabela a David užívali svobody a dobrodružství, které jim enduro cestování přinášelo. Po několika menších výletech po Evropě se vydali prozkoumat Australské vnitrozemí a překročili saharskou poušť. Problém s nevhodnými motocykly vyřešila koupě dvou KTM 640 Adventure, ale problém se zavazadly zůstal. Jejich tankvaky je neustále brzdily zaseknutými zipy, zlomenými nýty a obecně špatnou použitelností. Navíc jim každou chvíli selhaly popruhy bočních brašen a jejich šití se stalo běžnou táborákovou činností. A tak jedné noci během své druhé cesty do Austrálie v roce 2006 začali ve světle svých světlometů rýsovat svou představu ideálního tankvaku (který se později stal Sandstorm) a ideální sady bočních brašen (později známé jako Monsoon Panniers).

 

ZALOŽME SI OBCHOD

K Isabelinu překvapení se David nespokojil se skicováním. Po návratu domů si povídal s několika přáteli o svých nápadech. Christoph, přítel ze švýcarského KTM Adventure Clubu měl nápad jak Davidovy nápady realizovat. Enduristan byl oficiálně založen v dubnu 2008.

První výzvou bylo skutečně navrhnout úplně první produkt, tankvak Sandstorm. Kreslení návrhů byla jedna věc, ale vytvořit z těchto nápadů skutečný a kvalitní produkt je úplně jiný šálek čaje. David spojil své znalosti strojního inženýra se svými velmi omezenými svářečskými dovednostmi, aby postavil zkušební zařízení pro zátěžové zkoušky. Následující týdny jsme zničili stovky přezek, popruhů a vzorků látek, abychom našli ty nejodolnější komponenty pro naše zavazadla. Naši zásobu strojů doplnil starší šicí stroj a umožnil nám vyrobit několik prvních funkčních prototypů (netřeba zmiňovat, že naše šicí schopnosti dokonale odpovídaly našim svařovacím dovednostem). Během této doby Christoph vynalezl technologii rozšiřitelného objemu, kterou jsme si později nechali patentovat.
Asi po roce testování a zkušebních jízdách na Sahaře dorazila naše první objednávka. Zadní dveře náklaďáku se otevřely a my jsme se nemohli ubránit myšlence „kdo sakra bude všechny ty tankvaky kupovat?“

 

UDĚLEJME Z TOHO ÚSPĚCH

V Enduristanu jsme nikdy nechtěli externí financování. S omezenými finančními prostředky byla druhou výzvou propagace tankvaku Sandstorm. Jelikož jsme neměli moc peněz na utrácení za reklamu, prezentovali jsme ho na švýcarském KTM Adventure Meeting a Christoph cestoval přes Německo a Švýcarsko, aby navštívil potenciální prodejce. Musíme uznat, že to byla docela frustrující doba, většina prodejců nemá chuť přidat další značku do svého sortimentu, bez ohledu na kvalitu, funkce nebo snadné používání. Ale našli se i takoví, kteří sdíleli naše nadšení ze Sandstormu a většina z nich je s námi dodnes na jedné lodi. Při vývoji nového produktu vždy existuje riziko, že se do něj zamilujete, ale na vašem vlastním pocitu nezáleží, počítá se pouze zpětná vazba od zákazníků a ta byla k naší úlevě velmi pozitivní.

V roce 2010 se nám podařilo získat prvního zámořského partnera, Motorcycle Adventure Products z Austrálie, který je na palubě dodnes. V roce 2011 jsme představili náš druhý produkt  Monsoon Panniers. Od té doby začalo vše nabírat na obrátkách, následovaly další produkty a přibyli další mezinárodní partneři. Christoph a Isabel se stáhli z operativní činnosti a náš marketingový manažer Stefano se na oplátku stal partnerem. Ale dvě věci se nikdy nezměnily: Stále jsme malá soukromá společnost s hrstkou nadšených zaměstnanců pracujících ze stodoly ve Švýcarsku a stále rádi jezdíme na enduro motocyklech.

 

KDO VLASTNÍ ENDURISTAN

Enduristan je stále plně v soukromém vlastnictví zakladatelů Davida a Isabel Jenni, Christopha von Owa a našeho marketingového manažera Stefana Buchera.

Enduristan Owners Christoph von Ow Stefano Bucher David Jenni Isabel Jenni

Foto Credit: Fabian Durrer, Jiri Kudrna, Berend Lagers, Enduristan

 Náš příběh s Enduristanem

V roce 2013 jsme navštívili výstavu Eicma v Itálii ,kde jsme hledali zboží ,které bychom mohli prodávat v naší republice. Při hledání nám hned padl do oka stánek Švýcarské firmy Enduristan. Zboží Enduristan nás zaujalo svou vysokou kvalitou a výborně vymyšleným a praktickým designem. Při jednání jsme zjistili že lidé od Enduristanu věří svým produktům . Vtiskli do nich všechny své zkušenosti a pověstnou Švýcarskou preciznost. Jejich vaky byly originální ,kvalitní a dobře vymyšlené. Proto pro nás Enduristan byl jasnou volbou . Když nám přišla první zásilka s nedočkavostí jsme je otestovali a zjistili že naše volba byla správná.

 

Testovací jezdci chválili lehkost zavazadel při zachování vysoké pevnosti a kvality . Po počáteční nedůvěře zákazníků a pro český trh vyšší ceně začali zákazníci Enduristan milovat , protože je kvalita a užitečnost přesvědčili že se vyplatí do těchto zavazadel investovat. 

Postupem doby se nám dařilo zvyšovat povědomí a důvěru ve značku Enduristan v Čechách a na Slovensku . Díky doporučením spokojených jezdců je dnes Enduristan u nás již známou a respektovanou značkou velmi kvalitních a inovativních zavazadel, která dobře poslouží jezdcům v terénu i na silnici.